BYOD is de afkorting voor Bring Your Own Device, maar wat houdt dit nou precies in? Deze trend is een manier van werken waarbij persoonlijke apparatuur door het personeel wordt meegenomen naar het werk, de apparatuur wordt dus niet door de werkgever aangeleverd. Denk hierbij aan het gebruik van een laptop of tablet die tevens privé gebruikt wordt.home-office-336377_640

Door de stijgende populariteit van voornamelijk tablets en smartphones komt het vaak voor dat personeel betere apparatuur heeft dan de werkgever aanbiedt. Vandaar dat personeel steeds vaker de voorkeur geeft aan het gebruik van eigen apparatuur met beperkte netwerk toegang ten opzichte van een tweede device vanuit het bedrijf.

Maar waar wordt deze apparatuur dan voor gebruikt? De smartphone wordt voornamelijk gebruikt voor het raadplegen van de agenda en het verzenden van e-mail. Bij het gebruik van laptops blijft mail belangrijk maar worden er ook vaak ERP en CRM pakketten gebruikt.

Voordelen van BYOD

Een van de voornaamste voordelen van BYOD is de productiviteitstoename. Het personeel kan hun eigen gekozen apparatuur gebruiken waar zij beter mee overweg kunnen omdat ze er bekend mee zijn. Personeel is ook meer tevreden wanneer zij hun eigen apparatuur gebruiken omdat men weet dat deze vaak beter werkt dan de apparatuur die door hun werkgever wordt verstrekt. Naast de productiviteitstoename gaan de kosten omlaag. Er hoeft immers minder apparatuur verstrekt te worden zodra personeel hun eigen apparatuur gebruikt. Het voordeel voor bedrijven hiervan is dat privéapparatuur niet gefinancierd hoeft te worden vanuit het bedrijf, al is dat natuurlijk wel mogelijk en zal dit het gebruik van privéapparatuur stimuleren. Verder blijkt bij BYOD dat de helpdesk minder vaak wordt geraadpleegd bij problemen.

Nadelen

Maar wat als ik mijn smartphone kwijtraak? Wat gebeurt er dan met bedrijfsdocumenten? Deze vraag zorgt voor veel weerstand bij IT-managers. Door ervoor te zorgen dat bedrijfsgegevens zijn afgeschermd en niet op afstand zijn te wissen kunnen grote problemen worden voorkomen, hier moet de IT afdeling echter wel op voorbereid zijn. Een mogelijke oplossing is het virtualiseren van applicaties om er voor te zorgen dat de data ook daadwerkelijk op de servers in het datacenter blijft staan.

Op zoek naar de juiste systeembeheerder?

Zodra een bedrijf besluit om BYOD te stimuleren zal de helpdesk voorbereid moeten zijn op het gebruik van verschillende apparatuur en software, de kennis van de helpdeskmedewerkers moet dus voorzien na deze vraag. Maar niet alleen de helpdesk moet voorbereid zijn, ook de netwerk infrastructuur en de servers moeten dusdanig zijn ingericht dat verschillende apparatuur overweg kan met het netwerk en de servers de vraag aankunnen. Hiervoor moet je opzoek naar een systeembeheerder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>